Usrah Cik Jah 2


Dari perjumpaan Usrah Cik Jah 2.

Sesudah bacaan Yasin dan doa ringkas.

Ok. Bila Cik Jah cakap satu perkataan, kamu sebut saja perkataan pertama yg terlintas dalam fikiran kamu.

Aiskrim > Sedap!
Kereta > Pandu.
Basikal > Tunggang.
Buku > Baca.
Cina > Kafir.
Melayu > Islam.
India > Patel! Hahahaha...

Ramai-ramai ketawa! Saya kebingungan. Patel tu apa? Saya bertanya.

Mereka menjawab Patel itu anak keling kaya yg bodoh.

Aduhaiii....*Geleng kepala*



Nak dengar cerita tak? Serentak dengan semangat sekali mereka menjawab, nak!

Ketika Rasulullah sampai di Thaif untuk meneruskan da'wah di sana, Rasulullah disambut dengan maki hamun orang Thaif. Rasulullah dibaling dengan batu, dimaki, dicerca sampai dibaling dengan najis. Lalu, malaikat menawarkan diri kepada Rasulullah untuk mengangkat gunung-ganang ini dan dihempapkan ke atas mereka yg menyakiti kekasih Allah ini. Tapi, Rasulullah kata jangan. Biarkan mereka. Mereka belum mendapat hidayah. Lalu, Rasulullah mendoakan mereka supaya diberi hidayah dari Allah. Rasulullah bersabar.

"Bila kita dimaki hamun orang lain agak-agak apa kita akan buat?"
"Saya rasa macam nak belasah je dia balik!" Seorang anak mengaji menjawab.
"Kan... Itulah fitrah manusia. Akan cepat berasa marah. Tapi Rasulullah ajar kita macamana? Jangan marah. Sabar. Rasulullah sampai kena baling najis lagi. Patut lebih marah! Tapi, Rasulullah doakan mereka supaya diberi hidayah."

Kesimpulan : Jangan kita balas orang yg menyakiti hati kita dengan kata-kata yg sama. Walaupun kita geram dan sakit hati dengan kata-kata mereka, sabar dan senyap. Agak-agak tak boleh tahan nak marah juga, ucapkan kata-kata yg baik.

Doakan mereka supaya dapat hidayah Allah. Lebih-lebih lagi kepada orang bukan Islam. Sebab orang bukan Islam tu belum tentu dia akan terus kafir hingga akhir hayatnya. Mungkin hidayah Allah datang kepadanya bila-bila masa kita tak tahu dan dia akan jadi orang Islam yg lebih baik dari kita. Kita yg Islam ni belum tau lagi kita akan mati dalam Islam juga. Berbaik sangka pada hidayah Allah. Selalu doakan orang mendapat hidayah nanti kita juga akan dapat hidayah.

Seorang anak mengaji bertanya lagi.

"Kalau kita cakap orang lain bodoh, kita lagi bodoh dari orang tu eh Cik Jah?"
"Iya, betul. Sebabtu jangan cakap orang macam-macam walaupun orang itu kafir. Akan berbalik pada kita. Kalau kita geram, senyap je. Pergi tempat lain.."
"Abis Cik Jah, kalau dah geram sangat macamana? Rasa nak marah jugak!"
"Bila rasa nak marah, ingat cerita ni. Rasululllah ajar apa?"
"Sabar. Doa."
"Syaitan ajar apa?"
"Marah.."
"Nak ikut Nabi Muhammad ke nak ikut ajaran syaitan?"
"Nak ikut Nabi!"
"Bagus.. Ingat cerita ni. Cuba tahan sabar. Doakan semua orang. Termasuk yg bukan Islam. Jangan cepat hukum mereka. Semua orang buat silap. Semua orang ada rasa marah. Tapi kita belajar dari kesilapan dan saling mengingatkan."

Tak semena-mena, seorang anak mengaji yg sedang menahan geram berkata kepada seorang lagi anak mengaji yg suka mengacau orang dan suka menyampuk sejak awal tadi.

"Aku doakan ko dapat hidayah lah Iki.." Si Iki tadi terus tersenyap. Tidak menyampuk lagi.

Hehe...

Usrah malam ini bersurai. Yg terdengar hanyalah kata-kata yg baik hingga ke luar pagar.

Nota : Usrah tanpa tajuk malam ini sudah lama saya fikirkan setelah terlihat pada satu malam seorang anak mengaji berumur 9 tahun memijak-mijak sebuah beg yg tertera gambar seorang tokoh politik berbangsa cina. Dia memijak-mijak sambil bersumpah seranah. Saya ketika itu sangat terkejut. Anak sekecil itu sudah pandai berbuat sedemikian rupa? Bagaimana anak seawal ini boleh bertindak sedemikian JIKA dia tak pernah melihat orang lain yg lebih dewasa berbuat seperti itu? Pemikiran seperti ini harus dihentikan. Lalu, Tuan suami mengingatkan saya tentang cerita ini.

Ulasan

Catatan Popular