10 April 2013

Anak 2 tahun mengaji (Terkini)




Anak ini berumur 2 tahun mengikut kakak [7 tahun] dan abang-abangnya [6 & 4 tahun] mengaji malam semalam.

Bagaimana anak 2 tahun mengaji?

Dengan bermain.

Kebiasaannya, anak yg berumur 2,3 dan 4 tahun tidak akan duduk diam untuk mengaji. Apalagi boleh duduk diam menunjuk bacaan di dalam iqra'.

Jangan marah mereka. Itu memang sifat semulajadi kanak-kanak.

CERITA 5 : Anak 4 tahun mula mengaji



Baru-baru ini saya terima seorang anak kecil berumur 4 tahun. Cakapnya masih tak jelas langsung dan juga pelat. Mulanya saya fikir sepatutnya si ibu boleh ajar anak sekecil ini di rumah dengan pengulangan bacaan saja tak perlu dihantar mengaji ke tempat lain. Tapi, saya fikir semula dan saya faham kekangannya.

Saya sebenarnya tak tahu macamana mahu ajarkannya mengaji. Ajar alif ba ta, saya tak rasa ianya sesuai lagi dengan anak ini. Apabila saya sebut huruf dan bunyinya, dia boleh ikut. Tapi bila disuruh bunyikan kembali, dia senyap dan ajak berbual entah apa-apa yg dicakapkannya.

Kali ini saya tukar strategi. Saya tak suruh bunyikan lagi. Saya tanya, "Yang ini Aa ke Ba?" Dia jawab "Ba". Tak semena-mena saya teringat semasa Fathi berumur 2 tahun. Apabila ditanya dia akan jawab ikut perkataan akhir yg saya sebut saja. Saya cuba lagi.. "Yang ini Ba ke Aa?"

CERITA 4 : 30 markah


Hehe.... Betul! Saya dapati pemberian markah 10-20-30 ini amat berkesan kepada budak-budak. Lebih-lebih yang berumur seawal 3 tahun hingga 12 tahun.

Setiap malam saya beri anak mengaji saya ikut sistem pemarkahan atas tunjuk ajar Puan Ainon juga. Yang cemerlang memang tetap mempertahankan markah 30-nya. Siap mereka 'menunjuk-nunjuk' kepada orang lain. Sehingga budak yang tidak dapat 30 markah itu berkata "Engkau dapat 30 tu, duduk diam-diam sudahlah! Kang ada yang dapat 30 lagi nih!" sambil tangannya menunjukkan pelempang sebijik. Hahaha....

PERSOALAN


Tip-tip Puan Ainon ini sangat berkesan pada anak-anak yang agak 'terkebelakang' (corot). Tiada masalah menggunakan Teknik Nabi kepada mereka.

Tapi saya dapati, anak-anak yang pada mulanya laju bacaannya (cemerlang pada awalnya) apabila selalu diberikan pujian dan tidak tegur kesilapannya (kerana tiada salah), kini dia menjadi sebaliknya pula. Kalau dulu dia membaca sekali 2 muka surat dan sangat laju, kini setengah muka surat pun berjanggut! Hehe.... Dia seperti tidak ingat apa-apa langsung.

Saya selalu bertanyakan kepada dia, "Ada masalahkah?"

Anak ini pernah bercerita yang dia selalu dimarahi ibunya hanya kerana adiknya yang 5 tahun sepahkan nasi ketika makan. Dan dia yg kena sapu bersihkan.

Saya tidak tahu nak tolong macam mana mahu memotivasi anak pintar ini pula. hehe.. Err, Puan Ainon, adakah tip-tip lain untuk membantu pelajar pintar supaya meneruskan kecemerlangannya?

Saya kira ia harus berlainan dengan mendorong pelajar corot.

CERITA 3 : Cemburu



Semalam saya sudah menukar ke sistem pemarkahan bernombor ini. Anak-anak ini sangat teruja. Masing-masing membandingkan nombor berapa yang mereka dapat.

Dalam 12 orang anak murid itu, hanya seorang saja yg saya berikan markah 30/30. Anak ini berumur 5 tahun. Dia bercakap pelat. Mula-mula dia datang ke sini bersama kakaknya. Tanpa saya tanya apa-apa pun si kakak beritahu mak suruh cakap adik ni pelat.

Di tadika pun selalu cikgunya cakap dia pelat, sampai kena ketawa. Saya kata, tak mengapa. Dalam hati saya teringat masa saya kecil-kecil dahulu semasa masuk darjah 1 pun saya masih pelat 'd' dan 't'. Hehe....

Saya perhatikan anak ini apabila membaca dia mengambil masa beberapa saat untuk meletakkan kedudukan lidahnya di tempat yang betul. Apabila membunyikan huruf pula dia akan melonjakkan sedikit kepalanya ke depan dengan bersungguh-sungguh untuk mengeluarkan bunyi sesuatu huruf sehingga songkoknya yang lebih besar dari kepalanya itu sering menutup matanya sendiri. Hahaha... Comel sungguh! Nak-nak apabila dia sebut huruf 'ro'.

CERITA 2 : Tahan diri dari menyiasat

Hari ini di dalam kelas mengaji berlaku situasi yang menyentap jiwa saya.

Semasa saya mengajar seorang anak berumur 5 tahun, dia sangat tidak fokus. Dia membaca iqra' 1, tetapi seperti tidak kenal huruf.


Tadi saya tukar strategi. Saya suruh dia baca muqaddam biasa itu. Alif ba ta semula. Dia kenal huruf. Tapi bila sampai an, in, un, dia 'hilang' semula.


Saya siap ejakan kepadanya, dan apabila saya suruh dia bunyikan, langsung lari bunyi dengan hurufnya. Dia main 'tembak-tembak bunyi' sahaja. Sampai saya rasa tiba-tiba mahu naik darah!


Matanya melilau. Saya suruh tunjuk huruf, sekejap saja kemudian dia toleh lagi tengok orang lain.


Saya katakan, "Fokus, awak tahu tak, fokus itu apa?" Dia jawab "Pandai". Saya jawab kembali. "Bukan... Fokus itu tidak toleh kiri kanan. Teruskan baca."


CERITA 1 : Semua manusia berubah


Ada seorang anak jiran saya berumur 6 tahun, dia baru belajar mengaji dengan saya. (Ramai lagi yang sebaya dengannya, cuma kes dia memang special sikit.)




Setiap budak yang mengaji mempunyai buku catatan sendiri. Di dalam buku itu dicatatkan hari, surah, ayat, tandatangan guru, dan komen guru.

Saya membaca semua catatan prestasinya terdahulu. Namun, saya pilih untuk tidak mempercayai pada catatan dan komen gurunya yang terdahulu. (Saya bukanlah guru, hanya suri rumah biasa.)

Semasa dia mula-mula datang mengaji, anak ini 'berat' untuk menyebut huruf dengan terang. Dagunya disangkutkannya di atas meja. Saya suruh habiskan 1 muka surat pun dia yang 'demand' nak baca setengah muka sahaja. Ada kalanya dia mahu baca suku muka surat saja.


Selalunya, dialah juara 'suara paling kuat' dan dia menjadi ketua anak-anak lain bermain sebelum mengaji.

Pengenalan Diri


Sewaktu kecil lagi saya gemar menghabiskan masa mengaji al-Quran apabila ada kelapangan. Saya agak berlainan daripada rakan sebaya yg lain ketika itu yg lebih gemar bermain di luar. Saya ini lebih suka terperap di rumah samada mengaji atau membaca buku.


Semasa saya darjah 2, saya sudah khatam al-Quran buat pertama kalinya. Ayah saya seorang ustaz yg juga seorang cikgu sebelum menjadi pensyarah di UTM Skudai. Semasa kecil, saya sangat suka mengikutnya ke masjid (walaupun kadangkala ibu saya tiada pun saya boleh menyesuaikan diri ke masjid di bahagian jemaah wanita seorang diri) begitu juga mengikutinya mengajar Tajwid Rasm Uthmaniy dan Kursus Bahasa Arab kendaliannya sewaktu saya kecil dahulu. Semasa semua yg sebaya saya lebih suka mengikut kawan-kawan, saya lebih suka mengikut ibu dan ayah ke majlis orang dewasa.

Ibu saya menjadi guru pertama saya mengenal huruf-huruf al-Quran. Ibu saya seorang surirumah sepenuh masa yg punya semangat usahawan yg sentiasa membara. Beliau juga mengajar ngaji kepada anak-anak jiran sejak kami adik-beradik kecil lagi.

Kebiasaannya, sayalah yg jadi 'guru ganti' dlm kelas mengaji jika beliau tak sempat mengajar semua anak mengajinya. Apabila disuruh, saya agak malu untuk mengajar orang mengaji apalagi kebanyakannya lebih kurang sebaya saya sahaja.