Kad Imbas Khadijah
Ramai orang yg bertanya kepada saya bagaimana boleh mengajar anak huruf-huruf tertentu yang lebih kurang bentuknya seperti Fa Qaf, Jim Ha Kha atau sebagainya?
Dan bagaimana mahu mengajar anak supaya mudah mengingat huruf-huruf yang banyak itu?
Sebenarnya, ketika mengajar mengaji anak-anak kecil bawah umur 5 tahun saya banyak menyamakan huruf dengan bentuk atau imej tertentu malah dengan bunyi tertentu supaya mereka lebih mudah mengingat berdasarkan bunyi atau bentuk.
Apabila mereka melihat/membaca tulisan (huruf) otak kiri akan bekerja. Dan hafalan/pengulangan/urutan juga berlaku dalam otak kiri.
Apabila aktiviti otak kiri sahaja yang berlaku, di sinilah puncanya anak kecil mudah cepat merasa bosan atau mengantuk atau malas berfikir.
Apabila saya menyuruh mereka membayangkan itik atau menyuruh membuat bunyi orang ketawa, otak kanan mereka mula bekerja. Berimaginasi, membayangkan imej, membunyikan sesuatu, kreatif, konseptual.
Di sinilah letaknya keseimbangan fikiran antara otak kiri dan otak kanan anak-anak. Seterusnya, ia membuatkan anak-anak lebih teruja dan tidak mengantuk ketika mengaji. Malah lebih bersemangat mahu mengaji lagi!
Salah satu kesan tanpa sedar yang saya dapati selepas mengajar mengaji kepada ramai anak-anak kecil generasi ini ada saya kongsikan di FB :
Salah satu kesan daripada sistem Iqra' (sedia ada) yg kebanyakannya digunapakai oleh anak-anak sekarang untuk belajar mengaji adalah mereka tidak dapat membezakan huruf dengan huruf yg berbaris.
Di dalam al-Quran, bukan semua huruf berbaris. Ada huruf yg perlu dibaca tanpa baris.
Semasa seorang anak mengaji yg mahu khatam al-Quran membaca permulaan surah Maryam dengan bunyi "Ka Ha Ya 'Aa So" saya terkejut!
Sistem mengaji Iqra' memberikan kesan kepada anak-anak terus ke Gear 5. Apabila saya ajarkan mereka untuk mengeja satu persatu (Gear 1-2) mereka tersekat dan cepat bosan pula.
Melihatkan kepada Flash-card yg ada di pasaran juga kini kesemuanya adalah huruf yg sudah siap berbaris. Tiada yg huruf tunggal. Hinggakan anak saya sendiri keliru samada mahu membunyikan Dhot atau Dho pada huruf yg berbaris (saya ajarnya mengeja dan membunyikan).
Atas permasalahan ini saya membuat keputusan untuk membuat Flash-Card saya sendiri. Flash-Card Khadijah.
Namun, ianya di reject syarikat penerbitan atas masalah kos. Ini kerana cuma ada 3 keping kertas yg berlainan saja yg saya mahu gunakan bagi tujuan membezakan huruf dengan baris asas. Saya tidak mahu mencampurkan keduanya terlebih dahulu.
Sedih.
Tak mengapalah. Ini adalah proses.
Saya bercadang mahu menerbitkan sendiri Flash-Card ini secepat mungkin kerana ramai yg sudah kenal siapa saya terus memberi sokongan dan kepercayaan kepada saya (walaupun tak pernah berjumpa). Terima kasih.
Fikiran saya :
1. Membuat E-Flash-Card sebagai permulaan (inisiatif Tuan Suami membuat aplikasi android)
2. Membuat rakaman di Youtube bagaimana untuk menggunapakai Flash-Card ini.
3. Membuka Pre-Order dengan sedikit bayaran sebagai dana yg akan saya gunakan untuk terbit dan print sendiri di kedai yg berdekatan.
Adakah tuan/puan yg berminat dengan Flash-Card Khadijah bersetuju dengan cadangan saya ini atau tuan/puan ada cadangan lain? Mohon buah fikiran.
Di dalam al-Quran, bukan semua huruf berbaris. Ada huruf yg perlu dibaca tanpa baris.
Semasa seorang anak mengaji yg mahu khatam al-Quran membaca permulaan surah Maryam dengan bunyi "Ka Ha Ya 'Aa So" saya terkejut!
Sistem mengaji Iqra' memberikan kesan kepada anak-anak terus ke Gear 5. Apabila saya ajarkan mereka untuk mengeja satu persatu (Gear 1-2) mereka tersekat dan cepat bosan pula.
Melihatkan kepada Flash-card yg ada di pasaran juga kini kesemuanya adalah huruf yg sudah siap berbaris. Tiada yg huruf tunggal. Hinggakan anak saya sendiri keliru samada mahu membunyikan Dhot atau Dho pada huruf yg berbaris (saya ajarnya mengeja dan membunyikan).
Atas permasalahan ini saya membuat keputusan untuk membuat Flash-Card saya sendiri. Flash-Card Khadijah.
Namun, ianya di reject syarikat penerbitan atas masalah kos. Ini kerana cuma ada 3 keping kertas yg berlainan saja yg saya mahu gunakan bagi tujuan membezakan huruf dengan baris asas. Saya tidak mahu mencampurkan keduanya terlebih dahulu.
Sedih.
Tak mengapalah. Ini adalah proses.
Saya bercadang mahu menerbitkan sendiri Flash-Card ini secepat mungkin kerana ramai yg sudah kenal siapa saya terus memberi sokongan dan kepercayaan kepada saya (walaupun tak pernah berjumpa). Terima kasih.
Fikiran saya :
1. Membuat E-Flash-Card sebagai permulaan (inisiatif Tuan Suami membuat aplikasi android)
2. Membuat rakaman di Youtube bagaimana untuk menggunapakai Flash-Card ini.
3. Membuka Pre-Order dengan sedikit bayaran sebagai dana yg akan saya gunakan untuk terbit dan print sendiri di kedai yg berdekatan.
Adakah tuan/puan yg berminat dengan Flash-Card Khadijah bersetuju dengan cadangan saya ini atau tuan/puan ada cadangan lain? Mohon buah fikiran.
Anak kecil ketika mengaji selalu dan sentiasa terlupa huruf. Apabila saya menyebut kata kuncinya sahaja, dengan laju mereka dapat menyebutnya dengan betul pula.
Proposal untuk Kad Imbas Khadijah sudah siap. Sekarang, saya sedang menunggu keputusan daripada pihak editor sahaja.
Sebelum ini, saya sudah menghantarnya sekali namun ditolak atas faktor kos.
Pada awalnya, ada 3 keping kertas lutsinar yg saya mahu gunakan bagi fungsi memperkenalkan baris asas iaitu baris atas, bawah dan hadapan. Di sinilah yg memakan kos agak tinggi.
Lalu saya cuba menghantarnya ke kedai percetakan yang boleh melakukannya. Namun, kosnya saja mencecah RM 86.50 sekotak bagi 100 unit cetakan. Ianya tidak berbaloi.
Sebenarnya ada 2 orang kenalan FB saya yang sudi menawarkan bantuan dari segi kewangan ke atas Kad Imbas ini. Jadi, faktor kewangan sudah tidak menjadi masalah lagi. Saya bersyukur hadirnya insan-insan berhati mulia seperti mereka yang mampu menaruh kepercayaan kepada saya walaupun tidak pernah bersua. Pelik tapi Alhamdulillah.
Namun, saya tidak mahu menggunakan duit orang lain sewenang-wenangnya bagi memenuhi impian saya ini walaupun ianya baik.
Jika ianya 1000 unit cetakan sekalipun, saya rasa kosnya masih agak tinggi bagi sebahagian ibubapa yang berpendapatan rendah selain terpaksa menanggung kos jualan dan marketing yang berlainan kelak.
Maka, saya harus berfikir kembali dan mengubah semula menjadi draf yg kedua. Konsepnya masih sama. Tiada lagi kad lutsinar yang memakan kos. Kali ini lebih ringkas dan menarik.
Lebih ceria kerana ada banyak gambar dan warna! Imej yang ceria pada setiap depan dan belakang kad.
Namun, saya masih menunggu lagi jawapan daripada pihak editor yang masih lagi senyap hampir 2 minggu ini. Walhal, sudah semakin ramai yang bertanya mengenainya.
Saya tak pasti samada perlu menggunakan 'orang dalam' atau tidak bagi tujuan ini. Saya sendiri tidak gemar menggunakan khidmat orang dalam walaupun saya mengenali seseorang. Namun, saya gembira jika ada 'orang dalam' mana-mana syarikat penerbitan yang sudi membantu saya dalam proses ini.
Saya hanya mengharapkan kad imbas ini dapat digunapakai oleh seluruh umat Islam di seluruh pelosok dunia yang mahu mengajar langkah pertama mengenal huruf-huruf al-Quran kepada anak-anak sendiri hanya dari rumah.
Tidak perlu dihantar kepada orang lain untuk belajar mengaji seawal usia 2 tahun terlebih dahulu. Ataupun tidak perlu menunggu hingga anak-anak masuk tadika/sekolah agama untuk belajar mengaji. Ini kerana banyaknya pahala dan saham akhirat yang boleh dikutip oleh ibu ayah apabila mengajarkan anaknya sendiri walaupun hanya mengenal huruf.
Saya memahami beberapa kekangan yang menyebabkan ibu ayah tidak dapat mengajar anak-anak mereka sendiri.
Dengan itu, terimalah Kad Imbas Khadijah ini sebagai alat bantu mengajar biarpun ibu ayah kurang arif atau sudah terlupa huruf-huruf yang ada dalam al-Quran. Ia bukan lagi satu kekangan. Bukan lagi satu alasan. Ilmu akan tetap berterusan dan mengalir walau sebesar zarah..
Ulasan